מרינה אברמוביץ

מרינה אברמוביץ' היא אמנית מיצג יוצאת דופן ושנויה במחלוקת שאי אפשר להתעלם ממנה: לאורך למעלה מארבעה עשורים מיצגיה מסבים לקהל הנאה או זעזוע, והיא לא מתכוונת לעצור

מרינה אברמוביץ' היא אומנית יוצאת דופן ושנויה במחלוקת, שמיצגיה חוקרים את מערכות היחסים שבין האומן המופיע לבין הקהל, את גבולות הגוף ואת האפשרויות הרבות הטמונות במוח האנושי.

הנתיב לקריירת אומנות פורצת דרך

היא נולדה בשנת 1946 בבלגרד שביוגוסלביה לזוג הורים שהיו פרטיזנים במלחמת העולם השנייה. אימה הייתה דירקטורית במוזיאון המהפכה והאומנות בבלגרד. מרינה אברמוביץ' החלה ללמוד באקדמיה לאומנויות בבלגרד בשנת 1965, ומשם המשיכה לימודיי אומנות באקדמיה שבזאגרב. בסיום לימודיה החלה ללמד באקדמיה לאומנויות בנובי סאד שבסרביה, ובמקביל הופיעה בסדרת מיצגים, שסימנו את תחילת הקריירה שלה כאומנית מיצג מיוחדת במינה.
בשנת 1976 היא נסעה לאמסטרדם שבהולנד למופע מיצג, שם פגשה את אומן המיצג הגרמני אוליי לאייספין, שהפך לבן זוגה בחייה האישיים והמקצועיים. השניים יצרו יחד במשך 12 שנים עד שנפרדו. מאוחר יותר נישאה לאומן האיטלקי פאולו קנווארי, שממנו התגרשה בשנת 2010.

נוכחות אחרת של יצירות אומנות

כבר בשנים הראשונות עוד בסרביה עוררו מיציגה של מרינה אברמוביץ' עניין רב, והפכו במהרה לשיח שנוי במחלוקת. היו שטענו שהמיצגים משעממים, ואחרים תיארו אותם כמזוכיסטיים, וטענו שהיא מעניקה משמעות רבה לכאב ולסבל. לצד כל אלה היו גם כאלה שחשבו, ועדיין מחזיקים בדעה זו, שמדובר במיצגים שמטלטלים את הצופה. במיוחד לאור העובדה שלעיתים קרובות הצופה הוא משתתף פעיל, והמיצג נועד לשנות את אופן מחשבתו.
המיצג הבולט במיוחד והשנוי ביותר במחלוקת הוא Rhythm, שהיה מבוסס על סדרת מיצגים שאותם יצרה מרינה אברמוביץ' בשנים 1973 ועד 1974. באחד המיצגים חתכה את עצמה בסכין ובאחר לקחה כדורים פסיכיאטריים, שהשפיעו על גופה בדרכים בלתי צפויות, והכול לנגד עיני הקהל. במיצג הסופי בסדרה הזאת ישבה האומנית פאסיבית במשך שש שעות, כשעל שולחן לידה 72 פריטים, כגון; צעיף נוצות, ורדים, סכין ואקדח עם קליע, והמבקרים הוזמנו להשתמש בהם ככל העולה על רוחם. לדבריה, גופה עדיין נושא צלקות מאותו מיצג.
בתקופת הזוגיות שלה עם האומן הגרמני אוליי, הם שלבו את האומנות שלהם זו בזו. מיצג ידוע של השניים הוא "מוות העצמי", שבו הם חיברו את פיותיהם ונשמו זה את החמצן של זו, עד שאיבדו את הכרתם ונפלו ארצה. מיצג מפורסם אחר הוא "האוהבים", שאותו יצרו כדי לציין את פרידתם הרומנטית והאומנותית, ושבו הם צעדו זה לקראת זו על חומת סין. הוא יצא ממדבר גובי, והיא צעדה לקראתו מהנקודה שסמוכה לים הצהוב. לאחר כשלושה חודשים של הליכה הם נפגשו במרכז החומה.
בשנת 2010 יצרה מרינה אברמוביץ' את מיצג "האומנית נוכחת" במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק. במסגרת המיצג ישבה בשתיקה וללא תנועה על כיסא במשך שמונה שעות מדי יום, כאשר מולה ניצב כיסא ריק שאליו הוזמנו לשבת מבקרי המיצג. קהל המבקרים לא נותר אדיש לחוויה האומנותית, ותגובתם נחלקה לקשת של רגשות שנעה מצחוק ועד בכי ללא שליטה. לאורך כל המיצג ישבה האומנית פאסיבית, למעט מקרה אחד שבו התיישב בכיסא שמולה בן זוגה לשעבר אוליי, אז שלחה אליו את ידיה ואחזה בידיו.

המיצג של מרינה אברמוביץ

'הסבתא של אמנות המיצג'

מרינה אברמוביץ' עוסקת בתחום האומנות למעלה מארבעה עשורים, שהקנו לה את הכינוי "הסבתא של אומנות המיצג", כאשר אין לה כל כוונה לחדול מהם. המיצג הבא שלה מתוכנן לעלות באקדמיה המלכותית לאמנויות באנגליה בשנת 2020. במסגרת המיצג היא מתכננת להעביר בגופה זרם חשמלי בעוצמה של לפחות מיליון וולט, וזאת באמצעות מכונה ייעודית שנבנית בימים אלה, ושתכבה באמצעות נר בוער. אין ספק שגם בעשור השמיני לחייה, אומנית המיצג שעשתה לה שם בזכות חקירת גבולות כוח הסבל האנושי, ממשיכה עדיין לחקור, להנאתם (או לזעזועם) של קהל המבקרים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s